D Vitamini

d-vitamini-

D Vitamini vücudumuzda birtakım işlevlerin tam manası ile yerine getirilebilmesi için gerekli olan başlıca vitaminler arasında yer almaktadır.

Bu vitamin vücudumuz için oldukça kritik işlevlerde kullanılmakta ve vitaminin eksikliğinde doğal olarak vücudumuzda bu işlevlerin aksaması durumu söz konusu olmaktadır.

D vitamini vücudumuzda daha çok kemik yapısına katılmak için bulundurulmaktadır. Kemik yapısına katılarak kemiklerin gelişimine katkı sağlayan bu vitamin bireylerin gelişmesi açısından da oldukça büyük bir öneme sahiptir.

Bu vitamin sayesinde özellikle çocukların fiziksel anlamdaki gelişmeleri büyük bir hız kazanmakta ve tam manası ile gerçekleştirilebilmektedir.

D Vitaminin eksikliğinde ise erişkin bireylerde osteoporoz hastalığı çocuklarda ise raşitizm isimli hastalık ortaya çıkabilir.

Bu gibi hastalıkların bireylerde ortaya çıkmaması için insanların D vitamini bakımından zengin besinleri tüketmesi tavsiye edilmektedir.

Ayrıca vücudumuz güneş ışınları sayesinde de D vitamininin üretilmesi yeteneğine sahip bir yapıya sahip olduğu için güneş ışınlarının vücuda teması da yine bu vitaminin üretilebilmesi için oldukça yararlı bir işlem olacaktır.

D Vitamini Vücuda Nasıl Alınır?

d-vitamini-
d-vitamini-

D vitamini temini için farklı birkaç çeşit metot bulunmaktadır. Ancak vücudumuz için gerekli olan vitaminin tam manası ile alınabilmesi için sağlanması kesin olarak gerekli olan şartların başında güneşlenme gelmektedir.

  • Okumamanızı Öneririm: D Vitamini Eksikliği  bilimsel bir makale.

Gün içerisinde yaklaşık olarak 10 ila 15 dakikalık bir süre boyunca bireylerin güneş ışınlarına doğrudan maruz kalması durumu bireyin ihtiyaç duyduğu vitamini alabilmelerine oldukça büyük miktarda ön ayak olacaktır. Aksi takdirde bireyler genellikle yeteri kadar vitamini vücutlarına alamayacaktır.

Bu vitaminin eksikliğinin genel manada görüldüğü coğrafyalar ise güneşi daha az gören coğrafyalar olarak tanımlanabilir.

D vitaminin kaynakları arasında gıdalar da yer almaktadır. Ancak gerek oldukça az sayıda farklı gıdada bulunması gerek ise güneş ışığı olmadan bu gıdalardaki vitaminlerin tam manası ile işlenememesi gibi sebeplerden ötürü vücut güneş görmediği zamanlarda yeterli d vitaminin emilimini sağlayamaz.

Bu duruma bağlı olarak bireylerde birtakım rahatsızlıklar görülmeye başlayabilir. Bu sebep ile vücudunuz iççin yeterli miktarda vitaminin emilmesi ve kullanılabilmesi için kesinlikle gün içerisinde en az 10 ila 15 dakika arasında bir süre güneşlenmeniz gerekmektedir.

Vücudunuzun ne kadar çok farklı kısmını güneşe maruz bırakabilirseniz bu durum vitamin emilimi açısından daha çok avantajlı bir hal alacaktır.

Ancak güneşte kalma süresinin artırılması vitamin emilimi açısından hiçbir fayda sağlamayacak, hatta vücudunuza bir süre sonra güneş yanıklarının oluşmasına da sebebiyet verecektir.

Özet ile D vitamini yeteri kadar temin edebilmek için bu vitamini içerisinde bulunduran gıdaları tüketmeli ve aynı zamanda güneş ışığında bir miktar kalmanız gerekmektedir. İçeriğinde D vitaminin bulunduğu besinler ise şöyle sınıflandırılmaktadır;

  • Tereyağı
  • Peynir
  • Somon
  • Ton balığı
  • Uskumru
  • Balık yağı
  • İstiridye
  • Yumurta
  • Patates

Gibi besinler içerdiği vitamin miktarı sebebi ile tüketilebilir.

Detaylı liste için buraya tıklayınız

D Vitamini Eksikliğinin Olası Sonuçları

D vitamini vücudun birçok kritik işleminin gerçekleştirilmesi için oldukça önemli bir işleve sahip olduğu için bu vitaminin gerek gıdalar gerek ise takviyeler aracılığı ile yeteri miktarda alınamaması durumunda vücutta birtakım istenmeyen, olumsuz etkiler ortaya çıkabilecektir.

Bu etkilerin başında bireylerin kemik yapılarının zayıflaması ve ileriki aşamalarda kemiklerinin şeklinin bozulması gibi etkileri olacaktır.

Vitamin eksikliğinin uzun süreli yaşanması durumunda henüz yetişkin olmayan bireylerde kanser ve şiddetli astım gibi hastalıklar oluşabilirken yaşlılarda ise kavrama bozuklukları meydana gelecektir.

Her yaş grubunda ortak olarak ise kalp ve damar hastalıkları riski oldukça yüksek miktarda artacaktır.

Vitamin eksikliğinin yaşanması kimi durumlarda farklı faktörlere bağlı olarak gerçekleşebilmektedir. Özellikle koyu tenli olan bireyler vitamine daha çok ihtiyaç duydukları için daha yoğun bir şekilde beslenmeleri gerekmektedir.

Aksi takdirde vitamin eksikliğinden ötürü birtakım rahatsızlıklar bu bireylerde meydana gelecektir.

Yine 65 yaş üstü olan bireylerin de beslenmelerinde vitamin ağırlıklı beslenmeleri önemli bir yer oynamaktadır. Aynı şekilde özellikle bulutlu coğrafyalarda yaşayan bireylerin ve hamilelerin daha çok d vitamini almaları gerekmektedir.

Fazla D Vitamini Tüketmenin Zararları

D vitamini fazla tüketmek neredeyse imkansız olsa dahi özellikle vitamin takviyesi alan bireylerin bu takviyelerin miktarını iyi ayarlamaları oldukça önemlidir.

Aksi takdirde bireylerde fazla vitamin alımından ötürü birtakım problemler meydana çıkacaktır.

Bu problemlerin meydana çıkmasında ise vitaminin kalsiyum ile birlikte çalışması etkili olmaktadır.

D vitaminin fazlaca alınmasından ötürü bireylerde kilo verme, zayıflık, kusma, iştahsızlık ve kabızlık gibi birtakım rahatsızlıklar meydana gelebilmektedir.

Yorum Gönder

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

arrow